Tubleros

Med risk för att låta som en surgubbe, men det finns faktiskt (oskrivna) regler för hur man för sig i tunnelbanan!
Jag kan väl erkänna att det finns vissa saker i vardagen som gör mig något irriterad. Jag skrev till exempel i somras om att jag störde mig något outhärdligt på folk som går långsamt.
Nu har jag upptäckt en till sak som gör mig näst intill vansinnig.

Jag har under en tid klagat på människor som inte låter avstigande passagerare kliva av tunnelbanan innan de själva går på. De bara kastar sig in i tunnelbanevagnen utan att tänka på att det finns folk som ska gå av. De vet inte om att det är ungefär samma vett och etikett som gäller i rulltrappan: stående till höger och gående till vänster. Låt avstignade gå av först innan du går på tunnelbanan. Det vet väl alla?
Folk verkar ha så jäkla bråttom hela tiden. De vill helst gå på tunnelbanan innan tåget ens har stannat. Lite som äldre människor som ställer sig vid bussutgången åtta hållplatser innan den de egentligen ska gå av vid.

Efter att jag upprepade gånger stört mig på folk som kastar sig på tunnelbanan innan jag fått gå av så har jag börjat brösta upp mig. Jag har helt enkelt satt ner foten, slagit näven i bordet, nu får det fanimej vara nog!

Den första gången var för några veckor sen när en ung man var så sugen på att åka tunnelbana att han bara inte kunde hålla sig. Han var bara tvungen att gå på först av alla. Men det han inte visste var att han skulle få en närbild på tunnelbanekartan som sitter på glasväggen intill dörrarna. DONK! lät det när jag gav honom en ordentlig tryckare så han åkte in i "sargen".
Det kanske kan låta lite bryskt, men jag ville liksom markera att "så där gör man inte, det funkar inte så". Så nästa gång vet han att först låter man avstigande gå av sen är det helt okej att kliva in i tågvagnen.

Den andra incidenten var för bara några dagar sedan.
Slussens tunnelbana sjuder av stress på mornarna och folk tänker att ju snabbare man kommer på tunnelbanan desto snabbare kommer man till jobbet, skolan eller vart man nu är på väg.
När tunnelbanan stannat in stod jag tålmodigt och väntade på att dörrarna skulle öppnas. Helt plötsligt dyker en liten spillevink upp och ställer sig snett framför mig. Han går liksom före i kön. Jag som trodde att svenskar var världsbäst på att köa? Tydlingen inte bland snorungar.
När tunnelbanedörrarna öppnas och lillkillen precis ska gå på tar jag ett av mina berömda älgkliv vilket ger mig en perfekt vinkel att ge killen en riktig Douglas Murray-tackling. BAM! Jag kommer på tåget före honom, men det är inte det som är det viktiga utan det är principen. Man går fan inte före Vicious Vic i kön. Eller rättare sagt man går inte före någon i kön. I Sverige köar man, punkt slut.
Killen blir något förskräckt över min markering och försvinner in i tunnelbanans långa kropp. När jag satt mig ner märker jag att jag får berömmande nickar av folket omkring mig som i ett tyst "bra jobbat, bekämpa avskummen".
Jag gav en långsam bekräftande nick tillbaka och lutade mig nöjt tillbaka...

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag har tillämpat trängning = tackling i flera år nu. Om jag inte hinner tackla yttrar jag högt och tydligt "vissa har bråttom" eller liknande. En gång fann jag mig ståendes i vagnen bredvid en dam i min egen ålder som trängt sig och fått en ljudlig kommentar. Hon blängde anklagande upp på mig (är ju också ganska lång för å va tjej) och sa: Har du tänkt på att jag kanske blev inputtad?

Alla som var där och bevittnade hennes plöjning genom fyra rader av snällt väntande resenärer kan intyga att så inte var fallet. Vi hederliga reseneärer tittade på varandra och nickade i samförstånd. Att bli ertappad/utpekad och inte stå för det är en typisk svensk grej tror jag förresten.

Oj, det här blev ju nästan ett eget inlägg... För vidare läsning i ämnet rekommenderar jag att man kollar in rubriken "Stannare" i min blogg.

2011-01-13 @ 16:19:20
URL: http://riversiderants.blogg.se/
Postat av: Tanja

Starkt gjort bror. Visste att Vicious Vic var bra för dig.

2011-01-13 @ 20:23:17
Postat av: Andy

Hej Viktor då jag också står på slussen på morgonen har jag verkligen blivit förbannad över samma sak blir så jävla sur. Antingen är det så att vi i sura gamla gubbar men fan ungjävlar födda 90-00 är ju brutalt jävla ouppfostrade riktigt jävla oskick!



Näe tycker det är bra att såna som du tar ställning.



Jag däremot har börjat mottaga axeltacklingar på gatan senast idag på döbelnsgatan av alla gator men klimatet är väl hårdare uppe i Sibirien antar jag.



Näe nu går jag till baren med Wassberg

2011-01-14 @ 00:13:40
Postat av: Kräm

haha kan avslöja att london är likadant. Et fullt tåg kommer in på perrongen, som också är full, och alla vill in före folk går ut trots att det är packat. Det är lite survival of the fittest, vill man av får man jobba lite. Har också slutat ge med mig och bjuder på en redig axel i bröstet på dem som bara kliver på.

2011-01-14 @ 19:17:56
URL: http://erikssoonn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0