Blodpudding <3 mjölk

Ibland kan jag undra vem fan som kom på att mjölk inte passar sig som måltidsdryck till blodpudding. Att kroppen då inte tar upp det så viktiga järnet från blodpuddingen. Är det verkligen vetenskapligt bevisat?
Mjölk till blodpudding är ungefär lika viktigt, rent smakmässigt, som mjölk till pannkakor, till nygräddade bullar eller till ballerina kladdkaka.
Förr drack jag alltid mjölk till blodpuddingen men sen en dag kom någon besserwisser och berättade att det inte alls passade sig att dricka livets dryck till puddingen av blod. Jag tror till och med att skolan tog bort mjölken de dagar det serverades blodpudding (och potatisbullar).
Vatten är det bästa, påstods det. Vatten? Att dricka vatten till blodpudding är ungefär som att dricka rödvin till vit fisk, det skär sig liksom. Det blir en metallisk smak över det hela.
Trots det hakade jag på vatten och blodpudding-trenden och försvarade mig med att järnet faktiskt är viktigt för kroppen. Men nu är det slut på det.
Jag struntar i om min kropp tar upp något järn eller inte. Från och med nu ska jag alltid dricka mjölk till blodpudding. Och gillar man att dricka rödvin till vit fisk så gör det. Vem säger att det är fel? Står det i bibeln?
Skönt! En sak mindre att bekymra sig över.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0