Kaffe och kaka!

För snart tre år sedan skrev jag ett blogginlägg med rubriken HÅKAN där jag bland annat förklarade att jag är en kärring i sinnet, eller rättare sagt att jag har faiblesse för så att säga "kaffebröd". Så jag tänkte lista mina favoriter.

På första plats kommer en något ny pjäs på spelbrickan. Bisca Karen Volf's brownies ha förmodligen sin härkomst från tyska Lidl men har genom sin gudomliga smak (dessutom i flera olika smakvariationer) och smarta entuggs-storlek även letat sig in i de mer originella matbutikerna. Bisca Karen Volf's brownies är lite av kaffebrödets tabloider – snaskig men jäkligt god!

Avnjuts bäst, precis som på förpackningen, med en kopp espresso.


På andra plats kommer klassikern och allas vår favorit – Göteborgskex Ballerina. Ballerinakex får mig att minnas bardomens utflykter i skolan. Eftersom det var utflykter, ofta ut i skogen, var och varannan dag så glömde mina föräldrar många gånger att köpa matsäck till mig, eller massäck som man uttalar det. Detta resulterade i att jag fick med mig smörgåsar, varm oboy och digestivekex. Smörgåsar och varm oboy är ju gott men digestivekex kan inte riktigt fylla ut kostymen som ett riktigt kaffebröd. Digestive är ju mer av ett ostbrickekex. Jag minns att jag med avundsjuk blick såg alla andra i klassen snaska på sina ballerinakex och smutta på en cocacola i flaska medan jag motvilligt tuggade i mig mina något gamla och sega digestivekex.
I dag glömmer jag ALDRIG att köpa ballerinakex när jag ska på utflykt.

Ballerinakex är ett måste på kakfatet och inte att förglömma på utflykten.

Trea på listan är också en klassiker och lite av kungen av skolcafeterian - Delicatobollen.
Delicatobollen som också går under namnet "negerbollen" men som på senare år fått det mer rumsrena namnet "chokladbollen" är helt enkelt en perfekt kombination med en kopp hett bryggkaffe. Delicatobollen kan få det mest vidriga snabbkaffe att faktiskt smaka ganska gott.


Delicatobollen är hård, kompakt och jättegod!

På fjärde plats kommer något av en outsider och en riktig kärringkaka – Mandelkubb.
Mandelkubb är kanske inte något jag äter varje dag, inte ens en gång varannan månad, men varje gång jag äter en mandelkubb till en kopp termoskaffe (mandelkubb passar bäst ute i friska luften) så förstår jag dess storhet och populäritet.
Visst, kubben är torr som sanden i gobiöknen (om den inte är helt färsk) men till kaffet på en brygga vid havet så visar mandelkubben sitt rätta jag. Inget kaffebröd har så mycket karaktär som mandelkubb.

Mandelkubben må vara ett kärringfika,
men vilken smak och karaktär!


Jumbon! Den som inte ens kvalar in på kaffebrödets topp-100-lista är Rulltårtan.
Jag har nog aldrig ätit en god rulltårta. Förbannat torr, sladdrig och smaklös. Värst är rulltårtan med någon slags smörkräm i, den med sylt är inte mycket bättre. Inte ens det bästa av kaffe kan få en rulltårta att smaka gott.

Rulltårta? Nej Tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0