Curriculum Vitae

Att skriva ett CV är inte det lättaste. Fast många tror att de riktiga hejare på att skriva CV. De flesta har använt samma modell i alla år, från första sommarjobbet till tjänsten som VD.

Det vanligaste felet är att man börjar rabbla oändlig information om vem man är och vart man har jobbat. Jag tror inte det uppskattas av rekryteraren att läsa en självbiografi.

En klassisk mening är: jag har spelat fotboll i hela mitt liv så därför är jag duktig på att arbeta i grupp, men jag har även spelat tennis i ett par år så jag har även kapacitet att arbeta individuellt.

Självklart ska man nämna vad man har arbetat med. Men ibland kan tjänster och titlar vara vaga. Vad har man egentligen jobbat med om man har varit projektledare? Det kan ju vara allt från att sitta i festkomitén och sätta upp en tipsrunda på företagsfesten som att driva ett hotellbygge. Det gäller att förklara vad man har arbetat med.
Man ska inte heller nämna varenda arbete som man har haft om det inte är relevant. Att man hade sin prao på ett dagis i åttan på högstadiet kanske inte hjälper en att få tjänsten som ekonomiassistent.

Goda referenser lämnas på begäran!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0