Egoism

Alla, utom några få personer, tycker faktiskt att det är snäppet roligare att ge julklappar än att få julklappar. Jag tror faktiskt att det är sant, och inte bara något man säger för att låta vettig. Det är ju otroligt roligt att se folk bli glada. Om man säger tvärt om, att det är roliga att få än att ge, låter man en aning egoistisk. Men man är ju faktiskt egoistisk när man ger julklappar också. Man vill åt den dära härliga känslan när någon annan blir glad på grund av en själv. Det är ungefär samma sak som att dra ett skämt och någon skrattar åt skämtet. Man blir nöjd - över sig själv. Det är en never ending-spiral som gör en egoistisk hur man än gör. Man ger alltså bara julklappar för att man själv ska må bra. Och man är girig när man önskar sig julklappar. Men som tur är har vi möjligheten att både ge och få julklappar. Det blir en win-win-situation. Man blir både glad och tacksam för det man får och nöjd över sig själv för att man ger och gör andra glada och tacksamma.

Kommentarer
Postat av: Camensky

Haha, det är något skumt med det här inlägget...! :D

2008-12-22 @ 19:54:25
URL: http://www.camensky.se/blog/
Postat av: Camensky

"Den dära?"

"Och man är..."

"Win-win-situation"



Nu blir jag osäker när du ber mig korrekturläsa, känns som att du driver med mig på något sätt... Hmm.

2008-12-22 @ 19:59:06
URL: http://www.camensky.se/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0