Drömjobbet!

Jag har ett drömjobb som jag egentligen inte vill ha. Jag vill inte ha det eftersom arbetstiderna är usla, arbetsmiljön är flottig och stressig och någon vidare bra lön är det nog inte heller. Jag skulle ändå vilja jobba som kock. Inte en sådan kock som smygsveper glasen med rödvinsslattar som blivit över, som servitörerna eller servitriserna ställer i disken i väntan på att bli diskade. Nä, jag vill vara en skicklig kock som recensenterna hyllar i tidningen. Kanske öppnar jag en egen restaurang. När det börjar bli sent och gästerna börjar tänka på refrängen tar man en öl med diskaren Mamadou samtidigt som man delar dagens dricks som servitörerna och servitriserna dragit in under kvällen. Kocken ska ju ha sin del av kakan. 

Som ung arbetade jag i en affär/bar/restaurang, jag jobbade länge och sent. De hade inga utsatta stängningstider utan slog igen portarna när de lokala gubbarna var så pass fulla att att de inte kunde få fram ett "en starköl" eller "en gintonic" längre. Jag och kocken brukade ta en öl i köket och titta ut genom det runda fönstret på svängdörren mellan baren och köket, vi skrattade och skakade på våra huvuden över hur fulla gubbarna var. 

Gubbarna kom strax efter klockan elva på förmiddagen. Innan klockan elva var det inte tillåtet att servera starksprit. Det började med ett par starköl till maten, sedan var det dags för jackblack-maskinen. Vissa kunde sitta vid den i timmar. Ibland vann de 500 kronor, tog ut dem, och stoppade genast in femhundralappen i maskinen igen. Från fredag klockan elva till söndag klockan ett på natten drack de. Många kunde inte stå ordentligt framåt midnatt, men insisterade ändå på att de skulle köra hem med bilen. Då brukade vi skjutsa hem dem istället, så fick de hämta bilen dagen efter. Nästa dag var de där lika pigga och glada. Först in med en Harryboy och sedan lusläsa travsidorna inför dagens lopp, när klockan slog elva kom första starkölen.

Kommentarer
Postat av: Camen

Då kan ju du styra upp tilltugg till vår Entourage-frossa!



"Sunday, bloody, sunday" , lyssna på det en gång till. "Små negrer i sanden"?

2008-08-26 @ 18:03:17
URL: http://www.camensky.se/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0