Fantastiska konversationer

De allra flesta gånger jag åker buss så lyssnar jag på musik. Men i fredags gjorde jag det inte. Vid busshållsplatsen i Öringe, där jag bor, kliver jag på bussen tillsammans med två kvinnliga thailändska svampplockare och en genomsvettig man 50+. Mannen och thailändskorna känner inte varandra men börjar redan innan bussen kommit språka lite med varandra. På bussen så sätter de sig mitt emot varandra vid barnvagnsplatsen. Jag sitter precis bakom dem och hör hela konversationen. Det är ju omöjligt att inte lyssna! 

Det är är en axplock ur konversationen och berättelsen om hur man kan träffa sin stora kärlek. 

Mannen, som heter Jan, börjar med att fråga om de hittat någon svamp och kikar nyfiket ner i damernas påse. Kvinnorna har en kraftig thailändsk brytning.

- Har ni hittat någon svamp?
- Aaaåå, vi itta lite kantaelleer.
- Ni kanske hittade någon annan svamp, Karl-Johan kanske?
- Aaaåå, Ka-joan, aaåå vi itta, aaaåå.

Sedan börjar en fantastisk konversation. Jan bor på söder hos en kompis och har alltså tagit bussen cirka 30 minuter till Tyresö för att jogga, för att sedan åka hem, helt genomblöt av svett, med bussen igen. Jan berättar att han gillar den friska luften i Tyresö och att han joggar fem gånger i veckan. Den ena thai-kvinnan frågar vad han jobba med. Jan berättar att han nu ska åka till Kina och lära ut engelska, vilket thailändskorna fascineras av, de vill också lära sig bättre engelska. Den ena thailändskan, som pratar mest med mannen, frågar om han har någon familj:

- Ha du inge famil?
- Njae, mamma och pappa är döda nu.
- Mee, ha du inga barn elle fu?
- Näe, men jag har många kompisar som jag bor hos.

Det är otroligt svårt att återge denna fantastiska konversation. Det var svårt att inte stirra på dem. När bussen kommer till Tyresö centrum händer det fantastiska eller kanske något läskiga. Mannen blir lite förvirrad när Thailändskorna ska kliva av.

- Ja, det var trevligt att träffas, synd att det blev så kort bara. Mannen ser lite ledsen ut.
- Aaaååå, mee, du kane kliva av hä, vi pata mee?
- Ja, det vore ju jätte trevligt. Ja men då går jag också av här.

Så går den genomsvettiga Jan av bussen tillsammans med två svampplockande kvinnor från Thailand. 





Kommentarer
Postat av: Kyliga Ankan

HAHAHAHAHAHA

2008-09-04 @ 00:50:51
Postat av: WihoohHAHAioHAhaaooOOia

3-kant?

2008-09-06 @ 00:05:49
URL: http://tussig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0