Djuröl

Jag har funderat lite över det här med öl och djur. Många ölsorter kopplas ihop med ett djur. Elefantöl, falcon=falk, Karhu betyder björn på finska, Crocodile-öl, australiensiska ölet Toohey's har en hjort på etiketten, ölet Tiger från Singapore.
Finns det någon koppling mellan ölet och djuret? Är det till exempel många finska björnar som dricker Karhu, eller är Karhu-ölet gjort av björnpäls?
Det kan ju vara så att man liknar sig med det djuret som tillhör det ölet man tycker om. Jag tycker ju om Karhu, det kanske för att jag är lik en björn på många sätt - det vill säga jag är hårig, gillar blåbär, går i ide på vintern och gillar rå fisk (läs: sushi). Det är kanske därför jag ber min mamma köpa en platta Karhu på finlandsbåten för att jag är en björn.
På tal om björn så heter min farbror Björn. Undra om han dricker Karhu.
Undra om Tiger Woods bara dricker Tiger-öl eller om man hellre dricker renad träsprit. Fast träsprit kanske inte heter något med wood på engelska, wood liquor?
En sista tanke är vad Camel-cigaretter har med kameler att göra? Röker kameler?

Jag kanske ska höra av mig till hjärnkontoret.

Kommentarer
Postat av: Andy

Om man snusar tre ankare måste man vara sjöman eller iaf vilja vara det.

PRESSURE DROP

2010-04-11 @ 02:26:35
Postat av: Veronika

Älskar din hjärna! Jag undrar samma som du, i really do

2010-04-12 @ 18:21:51
URL: http://veronika2.blogg.se/
Postat av: Veronika

... Och grattis på den stora dagen!!

2010-04-12 @ 22:53:47
URL: http://veronika2.blogg.se/
Postat av: President, Vicious Cam Productions

Spana in det här om alkohol och bin:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3945035.stm



Spännande. Mer på samma ämne:

http://www.newscientist.com/article/dn22-boozing-bees-.html

"We can get them to drink pure ethanol, and I know of no organism that drinks pure ethanol - not even a college student."

2010-04-25 @ 11:32:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0