Kategorin: Världens bästa företagsnamn

Lyckliga Leffes Lingon Data AB

Vilket otroligt bra och påhittigt namn på ett företag.

Taget från företagets hemsida om varför bolaget heter som det heter:

Jag startade en enskild firma 1995 som jag försökte registrera som LLL-Data.
Men PRV tyckte att det fanns företag med liknande namn.
Efter många ratade förslag hade jag telefonkontakt med PRV och fick igenom namnet Leif Lindberg Lagerwall Data

När jag ombildade firman till ett aktiebolag 97/98 tänkte jag enbart byta företagsform och låta namnet vara oförändrat. Men det tyckte inte PRV. Namnet dög för en enskild firma, men inte för ett aktiebolag.

Nu var goda råd dyra. Jag visste ju sedan 95 hur svårt det är att få ett namn godkänt.
Bolagets namn skulle kunna förkortas till LLL-Data.
Jag skickade in fler än 20 olika förslag där Lyckliga Leffes Lingon Data AB mest var med som ett sista, desperat alternativ.

I efterhand visade det sig att namnet ändå var ganska bra. När man ringer till myndigheter, banker, försäkringsbolag eller liknande, är de personer man talar med oftast artigt neutrala. Men när jag nämner bolagets namn blir samtalet genast mycket mer personligt: "Va! Skojar du? Så kan man väl inte heta?".

Vid efterföljande telefonkontakter är jag ofta ihågkommen.


Gå även in och kolla loggan under fliken loggan till vänster i menyraden, kanske världens snyggaste logga! Ett annat tips är att gå in på fliken vem är leffe? och checka in en fantastisk U.S-army frisyr.

Kommentarer
Postat av: Niklas

Haha. Skönt normbrott.

2008-09-15 @ 18:09:58
URL: http://roennmark.blogg.se/
Postat av: Jonas

Jävlar vilken skön hemsida. Vilken logga! Haha, underbart.

2008-09-15 @ 19:32:47
URL: http://schodda.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0