Grymt sa grisen!

Jag har tänkt på det här med negativa ord som blivit positiva. Ett tydligt exempel på detta är ordet grym/grymt.
Grymhet är ju något hemskt, men i dag används ordet grym mest i positiv benämning. Jag är grym på att cykla betyder ju att jag är jätteduktig på att cykla. Zlatan är grym betyder att Zlatan är jättebra.
Men om jag skulle säga att Hitler var grym så skulle jag förmodligen bli lynchad, även fast Hitler faktiskt var en grymhetens man.
Sedan använder man också ordet grymt istället för väldigt. Jag är grymt hungrig betyder ju att jag är väldigt hungrig.
Jag använder faktiskt ordet grymt varje dag. Det är en sådan skön kraft i ordet, säger jag att jag är grymt hungrig så förstår man att jag faktiskt är näst intill utsvulten.
Och sen säger ju grisen grymt också, så eftersom jag använder ordet grymt så ofta kan man ju säga att jag grymtar. Eller?
På tal om grisar som grymtar, eller är det grymtar som grisar? Grisar är i alla fall grymma, på ett bra sätt, fast det där på Uppdrag granskning om hur människor behandlar grisar var ju fruktansvärt grymt.

Och sen det här med iPad, det har ju varit på tapeten den senaste tiden, men jag tror att det är en fluga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0