AVGÅ GAMLA STAN!

En förstörd stadsdel. Det är var den är. Gamla Stan alltså. För första gången på väldigt länge spatserade jag i går i Gamla Stan. Vad mysigt och vacker det är här i Gamla Stan, tänkte jag först. Men efter den trettonde krims-krams-turist-á-la-punkt-shop-butiken blev den antika och vackra stadsdelen plötsligt ful, skabbig och rent ut sagt avskyvärd.

Istället för att skapa ett kulturellt epicentrum med (bra) restauranger, caféer, pubar, schyssta butiker och gränder kantade med uteserveringar har Gamla Stan blivit en jävla turistfälla. Dyr mat på dåliga restauranger, för det mesta pizzerior. I varje gathörn finns en present-shop med vykort prydda med kungafamiljen, älgar samt en och annan 80-tals-pinuppa som visar stjärten eller brösten. Folkdräkterna pryder varje klädbutiks skyltfönster som om folkdräkten vore vårens hetaste trend. I varannan butik kan du hitta samurajsvärd och i var tredje t-shirts med tryck som "Sprit & bira byggde denna vackra kropp", "100 % svensk", "Blond och smart",  "jag är fet och du är ful, men jag kan banta" eller den fantastiskt roliga texten "Kollar du in mina bröst eller läser du bara texten?".

Det värsta är att det på något otroligt underligt sätt måste gå bra för dessa kungafamiljen-på-vykort-affärer. De finns ju kvar år efter år. Kanske är det tyskarnas fel och deras maniska besatthet av den exotiska älgen. Eller är det de svenska turisterna från glesbygden som frossar i t-shirts med skojiga (läs: bonniga) tryck.
Undra hur många nyckelringar, vykort och t-shirts med tryck butikerna måste sälja för att gå runt?
Tyvärr verkar de sälja tillräckligt mycket krims-krams för att finns kvar.

Från och med nu ska jag bojkotta Gamla Stan tills alla skitbutiker och skitpizzerior går i konkurs. AVGÅ GAMLA STAN!

Kommentarer
Postat av: Ellispirelli

tackar vet man öööstermaaalm. Allt är så himla fiiiint där.

2009-05-08 @ 00:20:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0