Fredagsmys

Än så länge är det bara tisdag, men snart är det dags igen. Det vi alla har väntat på. Jag pratar såklart om fredagar. Trots att torsdagar är veckans sämtsta tv-dag och att ärtsoppan inte alltid är av bästa kvalité så vet man att fredagen bankar på dörren. Det är bara att hålla ut. Spruta på lite extra senap i ärtsoppan, leva med tv-program i rederiet-klass och inse att efter regn kommer solsken. Efter torsdag kommer fredag.
Egentligen borde jag skriva det här på en torsdag och inte på en tisdag. Men ibland är det svårt att hålla saker och ting inom sig. Just nu har jag en sådan oerhörd lust att skriva om fredagar.
På 90-talet var fredagar pizza-dagen. En av mina kompisar och hans familj åt alltid pizza på fredagar. Fredagspizza, varendaste jävla fredag. På den tiden var det exotiskt med pizza, lite lyxigt sådär. Hallå där, pizza! Oj så mumsigt! I dag har pizzan inte samma status längre. Själv tycker jag pizza är överskattat. Det är gott när man är hungrig, men sen får jag ångest eftersom det inte var så himla gott som jag trodde innan.
I dag är den svenska fredagsmaten tacos. Någon gång kring 2002 tog tacos över pizzan som fredagskäk. Men det finns likheter mellan pizza och tacos. Den är så pass gångbar eftersom man kan välja olika kombinationer. Alla behöver inte äta exakt samma sak. Grunden är den samma i båda rätterna men sedan kan man välja fritt. Bara för att jag öser på en burk majs på min tacos betyder det inte att du behöver göra det. Men nu är även tacos på väg bort från fredagsmiddagarna. Varje rätt får ungefär ett decennium. Nu är det thaimat eller kanske till och med sushi som är på väg in i det svenska folkhemmet. Att Thailand blivit Sveriges nya Mallorca eller Gran Canaria kan ha med saken att göra.
Men än så länge kan vi fortfarande fredagsmysa med härligt goda tacos och vitt vin! Lite lyxigt sådär!

Kommentarer
Postat av: YES

Vad vore en fredag utan Tacos och för min del föredrar jag rödvin! blir sugen redan nu på onsdags morgonen... säger väll allt TGIF snart.. YES!

2009-04-01 @ 10:36:07
Postat av: Svensk i exil i norge

Det du beskriver är en fin defenition på svensk WHITETRASH KULTUR! Han eller hon kallar sig för allätare men föredrar absolut den mest lättsamma musiken som spelas är det då musik eller bara ett ljud?

Sen undrar jag hur längesen det va pizza va exotiskt? Näe nu ska jag mumsa på moules marinaire med musslor jag fångat själv samt

Iövrigt är norrmän förbannat WT av sig också iaf i byhålan jag bor i men det är bra surf så in i helvete!!!!!!

2009-04-01 @ 14:11:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0