Internationalisera

Jag har aldrig riktigt förstått varför vi byter uttal på våra namn när vi talar andra språk. Detta gäller framförallt när vi pratar engelska. Vi heter ju det vi heter. Vi heter ju så som vi uttalar det i Sverige.

Thomas är Thomas, och inte Thåomäss. Patrik heter inte Pätrick bara för att han är i ett annat land. Viktor är fortfarande Viktor, och inte Victah. Johansson ska inte uttalas Yohänsson. Heter man Johan säger man inte Me llamo Schohan bara för att man är i Spanien. Hur andra uttalar våra namn är inte vårt problem. De kanske inte kan uttala Thomas på annat sätt än Thåomäss och Johansson som Yohänsson. Men vi som kan borde stå fast vid våra riktiga namn, våra riktiga uttal.



Kommentarer
Postat av: kräm

Jag måste ju erkänna att jag är en syndare i så fall. Men det skulle kännas jobbigt om jag säger att jag heter Christian (på svenska) och de säger? "What?", "I said Kriiiistiiian". Blir ju jobbigt i längden.



För övrigt är snabba solbrillor något jag tippar kommer vara den stora trenden i sommar. Allas nästippar kommer vara beprydda med hyperspeediga bågar!

2009-01-14 @ 22:10:59
URL: http://erikssoonn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0