Lat, latare, ledig..

Livet som student är inte som alla tror. Eller det är nog programmet jag läser som inte är som alla andra program. När andra har grupparbeten och redovisningar och så vidare så är vi hemma. Vi förväntas läsa och skriva B-uppsats men många, inklusive mig själv, har inte den rätta disciplinen för att sitta hemma och få något uträttat. Istället intalar vi oss att vi är "lediga". Vi är lediga nästan jämt. Eller nästan och nästan, vi är fan jämt lediga. Ända sedan mars har vi haft ett långt jävla påsklov. När sportlovet slutade började påsklovet, trots att man inte har lov på höskola och universitet.

Livet som "hemmastudent" är ungefär samma sak som att vara arbetslös. Trots försöken till att vara hurtig och ordentlig, det vill säga att ställa väckarklockan på åtta och intala sig själv om att gå ut och springa eller åtminstone ta en promenad på morgonen, så slutar det alltid med en lång sovmorgon. Vad hände med väckarklockan? Antagligen tänkte jag: "Varför ska jag gå upp för, jag är ju ledig!". Självdisciplinen lyser med sin frånvaro.
När andra äter lunch ligger jag och snoozar.
Detta gör att man väljer att äta lunch till frukost, eftersom man inte orkar äta (läs: tillaga) två mål mat på så kort tid. Man kan ju inte äta frukost klockan elva och lunch klockan tolv. Allt för ofta blir det mamma scans färdiga köttbullar och spaghetti eller så gör man tvärtom; man äter frukost till lunch - två rostade mackor och ett glas juice, det är ju ändå middagsdags snart. 

Man kanske borde plugga lite. Men de amerikanska (romantiska) komedierna tar kol på mig. De äter upp alla tankar om skola, disciplin och hjärngympa. Varför anstränga hjärnan onödigt mycket när man kan titta på Superhero movie?
Det är som att vara i ett Big Brother-hus utan kameror. Jag blir till och med glad när brevbäraren kommer med posten. Oftast är det bara reklam, men det är ju alltid roligt att bläddra igenom Elgigantens reklamblad. I dag hade de riktigt bra priser på tvättmaskiner. Nästan så att jag har råd att köpa en med studiebidraget.

Dock kan man inte vara "ledig" för evigt. Snart knackar deadlines, seminarier och essäinlämningar på dörren och man blir tvungen att ställa sjutton alarm på mobilen, stänga av teven och faktiskt ta den där morgonpromenaden. Snart är det dags att börja plugga på riktigt. Jag ska bara vara ledig ett litet tag till, för det är det bästa jag vet! 

Kommentarer
Postat av: Anna

Viktor, tänk mig. Jag jobbar hemifrån. Lite samma sits där. Slutar alltid med att jag sitter hela natten innan något ska vara klart. Precis som i skolan.

2009-04-14 @ 22:01:35
URL: http://kvinnan.blogspot.com
Postat av: Anonym

hahaha!!!! utnämner dig till den bästa bloggaren april 2009. punkt.

2009-04-14 @ 22:24:15
Postat av: kräm

det här var ju definitionen av en journaliststudent. jag kan inte annat än instämma.

2009-04-15 @ 13:50:16
URL: http://erikssoonn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0