Inte tycka om turist

När jag är utomlands så försöker jag smälta in i mängden så gott det går. Att stå och fibbla med en stor stadskarta är inte det bästa sättet att smälta in. Då lyser det turist om en. Dock kan det ibland vara nödvändigt att titta på kartan för att komma till sitt hotell, eller den där superba restaurangen man läst om i guideboken. När man är hemma, i mitt fall i Stockholm, så upptäcker man att det faktiskt finns många turister även här och då inte bara utländska utan även svenska som turistar i Stockholm.

Dessa (svenska) turister är otroligt enkla att känna igen:
  • De ser förvirrade ut
  • De har trekking-skor alternativt rejäla sandaler som är sköna att gå i
  • De har strumpor i sandalerna
  • De har ryggsäck, ofta fjällräven och då inte den gamla retrovarianten utan en nyare
  • De har en vattenflaska i det där nätfacket på sidan av ryggsäcken
  • De har magväska för värdesakerna och passet för göra livet hårt för alla ficktjuvar
  • De har shorts med stora fickor som är fyllda med prylar
  • och ofta har de en rutig skjorta eller en fliströja på sig 
Så ser de ut! De är roliga att lyssna på när man åker tunnelbana. I dag skulle en svensk turistande familj stiga på tunnelbanan och enligt dem var det viktigt att gå till rätt vagn. Familjen bestod av mamma, pappa och ett flickebarn.

Flickan: Snart kommer tunnelbanan! (Exalterad)
Pappan: Det är bäst om vi sätter oss i mitten av tåget där är det minst folk.
Mamman: Jaha?
Pappa: Det är minst folk där eftersom de flesta sätter sig längst fram eller bak för att komma nära utgångarna när de ska kliva av.

Smart Pappa! 

Kommentarer
Postat av: Jonas

Jag har nog hört den där kommentaren jag också från min pappa. Vi är turister när vi är i Stockholm. Att vara turist är det värsta jag vet.

2008-07-09 @ 19:23:00
URL: http://schodda.webblogg.se/
Postat av: Loisa

Braaa med uppdateringar! =)

2008-07-09 @ 19:39:29
URL: http://tussig.blogg.se/
Postat av: eight

klockklockklock

2008-07-10 @ 11:03:37
Postat av: Loisa

Jag har inget bättre för mig än att blogga, får se om man kommer iväg på nån resa.

Jag kan erkänna att jag var inne på kontoret idag, dock inte för att jobba utan hör och häpna, jag sa upp mig!

nice in spain?

2008-07-10 @ 17:06:06
URL: http://tussig.blogg.se/
Postat av: PJ

Vic varför har man passet med sig om man är svensk i sthlm? bara en tanke. (dom flesta har ju körkort eller annan typ av leg)

2008-07-11 @ 15:23:38
URL: http://pjay.blogg.se/
Postat av: eight

det är så härligt att se att kommentarerna och de olika läsarna ökar lavinartat till antal. vad va det jag sa vicious? förresten, grattis loisa!!

2008-07-11 @ 16:44:25
Postat av: Loisa

Tack så mycket "eight"! :)

2008-07-11 @ 23:53:03
URL: http://tussig.blogg.se/
Postat av: vic the kick

Läs Pjays blogg för svaret på hans fråga.

2008-07-12 @ 08:42:59
URL: http://viktormeidal.blogg.se/
Postat av: Loisa

Tackar, inte bra att få en överdos av pingvinkärleken, lätthänt att det drabbar en senare i livet.

Jag ska börja på ett företag som heter Stepstone, konkurrenter till Monster, så jag kommer sälja platsannonser. Får se hur det går, hört att det ska vara svårt.

Så du kommer plugga på heltid du? Jag ser fram emot att hitta "Vic the kick" i någon spalt på aftonbladet!

Nu har jag skrivit alldeles för många kommentarer i ett och samma inlägg, dags för ett nytt? ;)

2008-07-12 @ 09:32:22
URL: http://tussig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0